KENALI BAHASA AL-QURAN
SIRI 35
SEBELUM membincangkan dengan lebih lanjut pendekatan pembelajaran
bahasa Arab dan membina modul-modul berasaskan pendekatan tersebut,
adalah lebih baik kita meneliti sejarah pembelajaran bahasa Arab di Malaysia
terlebih dahulu.
Secara umumnya berbagai institusi pendidikan peringkat sekolah telah
meletakkan status bahasa Arab sebagai salah bahasa utama dalam institusi
pengajiannya.
Institusi pendidikan yang menawarkan pengajian bahasa Arab boleh
diklasifikasikan kepada lima jenis berdasarkan sistem pentadbirannya iaitu:
a. Sekolah agama peringkat menengah di bawah pentadbiran Kementerian
Pelajaran seperti Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA), Sekolah
Menengah Agama Persekutuan (SMAP), Kolej Islam Sultan Alam Syah
(KISAS) dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) yang menawarkan
kelas aliran agama (KAA).
b. Sekolah agama di bawah pentadbiran Kerajaan Negeri di peringkat
menengah seperti Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN).
c. Sekolah agama di bawah kelolaan Majlis-majlis Agama dan Zakat di
peringkat rendah dan menengah.
d. Sekolah agama rakyat yang dibangunkan oleh masyarakat setempat dan
dikendalikan oleh Lembaga Pengurusan Sekolah (LPS) di peringkat rendah
dan menengah.
e. Sekolah agama yang dikendalikan oleh pihak swasta di peringkat rendah
dan menengah.
Dalam ruangan kali ini, perkembangan pembelajaran bahasa Arab
difokuskan kepada sekolah bertaraf SMKA di bawah pentadbiran
Kementerian Pelajaran Malaysia.
Perkembangan SMKA
Kementerian Pelajaran Malaysia telah memperkenalkan mata pelajaran
bahasa Arab secara rasmi pada 1977 dengan meletakkan Sekolah
Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Kolej Islam Sultan Alam Shah,
Klang sebagai induknya. Penubuhan SMKA telah diilhamkan oleh Nik
Muhyiddin Musa, Pengarah Bahagian Agama Kementerian Pelajaran yang
pertama.
Mulai 1 Januari 1977, Kementerian Pendidikan Malaysia telah menubuhkan
11 buah SMKA yang ditadbirkan sepenuhnya oleh kerajaan persekutuan. Ini
terlaksana dengan pengambilalihan secara rasmi sebanyak sebelas buah
Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) dan Sekolah Menengah Agama
Rakyat (SMAR). Sehingga kini terdapat 58 buah SMKA di seluruh negara
dan tiga buah daripadanya bertaraf asrama penuh.
Penubuhan SMKA oleh Kementerian Pendidikan Malaysia adalah satu
langkah bijak dalam pelaksanaan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Ia
menjunjung satu visi yang unggul untuk dicapai.
Usaha ini diterajui oleh Bahagian Pendidikan Islam, Kementerian Pendidikan
Malaysia yang sekarang dikenali dengan Jabatan Pendidikan Islam dan
Moral (JAPIM) di samping sokongan daripada semua pihak.
Hasilnya, SMKA telah dapat bersaing dengan sekolah-sekolah menengah
biasa. Bahkan ada di antara SMKA tersebut yang mencapai prestasi
cemerlang apabila diumumkan sekolah paling cemerlang peringkat
kebangsaan khasnya dalam bidang akademik.
Pada 1988 Kementerian Pendidikan telah menubuhkan Kelas Aliran Agama
(KAA) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dengan matlamat untuk
menampung permintaan masyarakat yang terus bertambah setiap tahun. Ini
berikutan terdapat seramai 45 000 orang pelajar yang mengemukakan
borang permohonan masuk ke tingkatan satu SMKA pada tahun
sebelumnya, sedangkan ia hanya mampu menampung 4,500 tempat (10%)
daripada jumlah permohonan.
Sehingga 1992, sebanyak 106 buah sekolah terlibat menawarkan pengajian
bahasa Arab menerusi program Kelas Aliran Agama (KAA). Sehingga tahun
2000, sebanyak 342 buah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) telah
membuka sebanyak 1,558 buah kelas bagi menampung kira-kira 48,312
orang pelajar.
Kajian yang dijalankan secara usaha sama antara Bahagian Pendidikan
Islam Kementerian Pendidikan Malaysia dengan Fakulti Pendidikan
Universiti Pertanian Malaysia pada 1994 tentang 'Aspirasi Kerjaya dan
Pendidikan Pelajar SMKA' mendapati ibu bapa menaruh harapan tinggi
terhadap anak-anak mereka yang belajar di SMKA untuk maju dalam bidang
pendidikan dan menceburi bidang kerjaya yang baik pada masa hadapan.
Selain itu, harapan kerajaan, masyarakat dan semua pihak yang terlibat juga
tinggi terhadap peranan yang harus dimainkan oleh SMKA. Amanah yang
dipikul oleh SMKA adalah melahirkan generasi yang berilmu pengetahuan
tinggi dalam pelbagai bidang, berketrampilan, berhemah tinggi dan
mempunyai asas pendidikan agama yang kukuh selaras dengan tuntutan
Ilahi.
Memandangkan permintaan dan sambutan ibu bapa yang menggalakkan
serta disokong oleh prestasi cemerlang SMKA yang sedia ada, maka
kerajaan telah meluluskan projek pembinaan sebanyak 14 buah SMKA lagi
dalam Rancangan Malaysia Ketujuh. Dengan siapnya 14 buah SMKA
tersebut pada 2002, seramai 1,050 orang guru telah ditambah. Ini bererti
bahawa setiap sebuah sekolah SMKA mempunyai purata seramai 75 orang
guru.
Secara ringkasnya SMKA ditubuhkan dengan objektif menyediakan
pendidikan alternatif dalam Sistem Pendidikan Kebangsaan dengan ciri-ciri
penekanan khusus kepada mata pelajaran Pendidikan Islam dan mata
pelajaran Bahasa Arab. Matlamat awal penubuhannya adalah untuk
menyediakan pelajar-pelajar yang cemerlang dalam kurikulum dan ko-
kurikulum akademik, berakhlak mulia dan sentiasa bersedia menghadapi
cabaran hidup dunia dan akhirat.
Adalah diharapkan pelajar lepasan SMKA ini akan menceburi semua bidang
yang diminati dalam keadaan boleh merujuk kepada al-Quran dan hadis
yang merupakan sumber petunjuk kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.
Mereka diharap akan memberi sumbangan yang menyeluruh dari aspek
moral, material dan intelek apabila mereka berada di tengah-tengah
masyarakat.
Bagi merealisasikan hasrat tersebut satu visi unggul dijadikan tonggak
pendidikan SMKA, iaitu berusaha ke arah 'Kecemerlangan Akademik dan
Kesempurnaan Akhlak Pelajar'.
Akademik yang cemerlang bertujuan menjamin peluang pengajian ke
peringkat yang lebih tinggi, memperoleh kemahiran dan mendapat kerjaya
yang baik dalam berbagai bidang yang diceburi. Sementara akhlak yang
murni pula bertujuan untuk mengelak salah laku yang tidak berteraskan cara
hidup Islam, pemikiran rasional, nilai-nilai masyarakat dan undang-undang
yang ditetapkan. Berikutan itu lahirlah slogan SMKA yang berbunyi
'Kecemerlangan Akademik Kesempurnaan Akhlak Tunggak Pendidikan'.
Secara umum dari segi struktur pengajiannya, kesemua mata pelajaran yang
ditawarkan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) turut ditawarkan di
SMKA dengan penambahan mata pelajaran Pengetahuan Agama Islam
Tinggi dan Bahasa Arab. Kedua-dua mata pelajaran ini wajib diikuti pelajar
dan menjadi ciri utama bagi SMKA.
(Source : Utusan Malaysia) |
No comments:
Post a Comment