GURU-guru Pendidikan Islam yang diarahkan mengajar mata pelajaran
Bahasa Arab kini menghadapi masalah menanggung beban waktu mengajar
yang berlebihan sehingga 30 jam seminggu. Presiden Kesatuan Kebangsaan
Guru-Guru Lepasan Maktab Semenanjung Malaysia (KKGLMSM), Md. Bashah
Abd. Razak berkata, sejak akhir-akhir ini, pihaknya menerima banyak
rungutan mengenai perkara itu daripada guru-guru terbabit.
Katanya, kesatuan dimaklumkan bahawa guru-guru tersebut terlibat dalam
satu projek percubaan Bahasa Arab di sekolah- sekolah rendah yang
dimulakan sejak empat tahun lalu dan dijangka berakhir pada 2002.
"Kesatuan menyokong supaya Bahasa Arab dijadikan satu mata pelajaran
khusus kerana ia merupakan usaha yang baik. Malah, ibu bapa juga lebih
tertarik untuk menghantar anak-anak mereka belajar di sekolah-sekolah ini.
"Namun terdapat rungutan daripada guru-guru kerana merasa terbeban dan
tidak mampu mengajar sebab terpaksa mengajar 25 hingga 30 waktu
seminggu," katanya kepada Utusan di Ipoh, Perak baru-baru ini.
Menurut Md. Bashah, guru-guru khas Bahasa Arab tidak diperuntukkan untuk
mengajar subjek itu kerana ia merupakan satu projek percubaan Jabatan
Pendidikan Agama dan Moral Kementerian Pendidikan.
Katanya, projek percubaan itu dijalankan di sekolah kategori B iaitu sekolah
satu sesi yang mempunyai mata pelajaran Pendidikan Moral dan dipilih oleh
pihak kementerian.
Bagaimanapun katanya, projek itu memerlukan perancangan yang lebih teliti
dan teratur bagi mengelakkan ia membebani guru-guru dan murid-murid.
Katanya, guru-guru Pendidikan Islam di sekolah-sekolah yang terpilih dalam
projek percubaan itu terpaksa mengajar Bahasa Arab empat waktu seminggu.
Pada peringkat awal, projek percubaan itu melibatkan sebuah sekolah di setiap
daerah seluruh negara. Namun berikutan permintaan yang menggalakkan,
khususnya daripada ibu bapa, projek itu kini melibatkan kira-kira 20 sekolah
dalam satu daerah.
Tambah Md. Bashah, pihak sekolah juga menghadapi masalah untuk
meneruskan projek percubaan itu kerana batasan jumlah waktu mengajar.
Berikutan itu ada ketikanya mata pelajaran Bahasa Arab mengambil alih waktu
subjek-subjek lain termasuk Bahasa Melayu, Pendidikan Jasmani, subjek-
subjek pilihan guru besar dan kokurikulum.
"Program itu merupakan satu projek yang baik kerana ia dapat membantu
meningkatkan penguasaan tulisan jawi dan kefahaman agama.
"Tetapi ia memerlukan kerjasama kementerian untuk melatih semula guru-guru
yang diarahkan mengajar Bahasa Arab ini, sama ada di maktab-maktab
perguruan atau Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)," katanya.
Menurut Md. Bashah, latihan semula perlu kerana kebanyakan guru yang
mengajar Bahasa Arab itu sudah lama meninggalkan bidang mata pelajaran
itu.
Tambahnya, kementerian diharap menimbangkan Bahasa Arab dijadikan mata
pelajaran luar kuota - iaitu sama seperti Bahasa Melayu dan Inggeris - supaya
ia tidak menimbulkan masalah menggunakan guru-guru Pendidikan Islam.
Katanya, kesatuan juga meminta guru-guru yang diarahkan mengajar Bahasa
Arab supaya dibayar elaun khas sebagai penghargaan kepada usaha mereka.
Selain itu, Md. Bashah berkata, sepatutnya Bahasa Arab diajar di luar waktu
sekolah iaitu pada sebelah petang supaya tidak mengganggu pembelajaran
murid dan pengajaran guru.
(Source : Utusan Malaysia) |
No comments:
Post a Comment