Saudara Astora,
Terima kasih kerana tulisan saudara sungguh menarik tentang pemerintahan
ulama dalam ruangan Bicara Ahad minggu lalu (lihat Mingguan Malaysia, 5
September, 2004). Saya bersetuju bahawa Islam tidak melarang seseorang
ulama menceburi politik.
Saya juga bersetuju bahawa pemerintahan yang berdasarkan kepimpinan
ulama, seperti yang dipelopori oleh Republik Islam Iran, lebih banyak
membawa mudarat daripada kebaikan kepada rakyat sesebuah negara.
Namun demikian, doktrin kepimpinan ulama kalau saya tidak silap,
diciptakan oleh bekas pemimpin Iran, Ayatullah Khomeini tidak terdapat
dalam ajaran al-Quran. Ia boleh dikaitkan dengan hadis yang mengatakan
ulama itu pewaris para nabi. Hadis ini kerap diucapkan dalam ceramah-
ceramah oleh pemimpin-pemimpin Pas dan penyokong-penyokong mereka
dalam negara kita.
Al-Quran menerangkan bahawa mereka yang mewarisi ajaran para nabi
ialah hamba-hamba Tuhan yang Dia pilih dan mereka tidak terbatas kepada
golongan ulama atau mana-mana golongan khusus. (Lihat al-Quran, 35:32).
Orang yang harus kita pilih untuk mentadbirkan urusan masyarakat,
mengikut ajaran Islam, ialah mereka yang layak, tidak kira daripada
golongan atau kalangan mana. Layak ertinya mempunyai kebolehan dari
segi ilmu, pengalaman dan amanah dan disukai oleh orang ramai. Tanpa
ciri-ciri ini dia tidak boleh dipilih.
Biasanya seorang sarjana atau ilmuwan tidak suka menceburi politik, kerana
kesukaannya ialah membaca, menyelidik, menulis dan mengajar. Politik
mempunyai banyak tipu muslihat dan ini tidak digemari oleh kaum ilmuwan.
Perkataan ulama (jamak; tunggal: alim) sudah berubah maknanya daripada
seorang sarjana kepada seorang yang pandai dalam bidang agama saja.
Oleh kerana dalam Islam bidang ilmu agama (tafsir, hadis, teologi dan
syariah atau undang-undang) telah beku sejak seribu tahun dulu, maka
ilmuwan agama kita juga turut beku dan jumud. Ini satu daripada masalah
mereka, menyebabkan mereka tidak sesuai untuk mentadbirkan sebuah
masyarakat moden. Saudara telah menyebutkan perkara ini apabila saudara
berkata fikiran mereka tertutup dan mereka menghalang ijtihad baru.
Tetapi lebih berat daripada ini ialah pegangan mereka yang tertambat
kepada ajaran-ajaran lampau yang termaktub dalam kitab-kitab hadis, tafsir,
fikah dan kalam atau teologi. Dengan menyatakan ini, saya tidak bermaksud
untuk memperkecil-kecilkan sarjana-sarjana Islam dulu. Sama sekali tidak.
Malah, kita amat berterima kasih kerana melalui usaha-usaha mereka, kita
dapat belajar banyak. Tetapi sifat ilmu itu ia berkembang daripada generasi
ke generasi dalam semua bidang. Kejumudan umat Islam hari ini ialah
kerana kita berpegang kepada ilmu-ilmu yang telah berhenti berkembang
selama seribu tahun!
Saudara sendiri berkata pemerintahan ulama zalim dan pendapat ini
dikongsi oleh ramai cerdik pandai Islam. Dalam tulisan itu, saudara tidak
menerangkan mengapa. Mustahillah mereka zalim tanpa sebab. Sebabnya
ialah ideologi mereka menyuruh mereka berbuat demikian. Ambil perkara
hukum hudud. Sesetengah daripada hukum ini, dalam kes hukum bunuh
untuk kesalahan murtad dan kes hukum rejam dengan batu untuk kesalahan
zina, hukum-hukum ini bercanggah dengan ajaran al-Quran dan diambil
daripada ajaran Yahudi dan Kristian dalam kitab Taurat. Sesetengah
daripadanya, seperti dalam hukum potong tangan untuk pencuri, diambil di
luar daripada konteks sejarah, sedangkan al-Quran membenarkan kita
meringankan hukuman itu hatta mengampuni kesalahan itu dalam keadaan-
keadaan tertentu. Demikian juga dengan perkara membenarkan ijtihad dan
penggunaan akal dalam mencari pengertian-pengertian baru terhadap
ajaran-ajaran al-Quran; mereka melarangnya, kerana menganggap ilmu kita
sudah lengkap!
Baru-baru ini Forum Iqra mengadakan forum tentang sekularisme dari sudut
Islam di George Town, Pulau Pinang. Salah seorang ahli penal menimbulkan
soal bahasa Arab sebagai anak kunci kepada kefahaman
Islam. Isu bahasa Arab ini merupakan isu yang sudah lapuk, namun
demikian, ramai yang masih keliru.
Kefahaman Islam terletak pada isi, bukan bahasa. Walaupun al-Quran
diturunkan dalam bahasa Arab, ia telah diterjemahkan ke dalam banyak
bahasa, termasuk bahasa Melayu. Kita perlu mengetahui dan memahami isi
kandungan al-Quran supaya kita boleh mengikuti perintah-perintah Tuhan.
Jika pengetahuan bahasa Arab perlu untuk memahami al-Quran dan
mematuhi Tuhan, tentulah bangsa Arab tidak mundur pada hari ini!
- Kassim
kassim03@streamyx.com
JAWAPAN:
Terima kasih kerana sudi membuat ulasan panjang lebar tentang tulisan
penulis minggu lalu. Penulis percaya ramai bersetuju dengan Pak Kassim
termasuk ulama yang merupakan ahli akademik yang banyak membaca dan
menyelidik.
Cuma mungkin ramai tidak dapat menerima pandangan Pak Kassim bahawa
tidak perlu menguasai bahasa Arab untuk memahami Islam termasuk penulis
sendiri.
Pak Kassim kata, kefahaman Islam terletak pada isi dan bukan pada bahasa,
tetapi macam mana boleh memahami isi Islam yang terkandung dalam kitab-
kitab bahasa Arab termasuk al-Quran dan hadis jika kita tidak
memahami bahasanya?
Memang kini sangat banyak pemikiran Islam ditulis dalam bahasa-bahasa
besar dunia seperti Inggeris dan Perancis. Tetapi itu belum cukup dan apa
yang penulis sebut sangat banyak itu hanya secebis saja kerana masih
banyak ruang pemikiran Islam belum diterokai termasuk yang berupa
manuskrip.
Selain jika kita mampu pergi ke teks asal dan sumber pertama, kenapa kita
perlu bergantung kepada huraian dan sumber kedua, ketiga dan sebagainya.
(Source : Utusan Malaysia) |
No comments:
Post a Comment