KENALI BAHASA AL-QURAN
SIRI 36
APABILA Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dilaksanakan,
Kurikulum Bahasa Arab turut digubal. Sukatan pelajaran bahasa Arab yang
berdasarkan kurikulum baru telah dilaksanakan di semua Sekolah Menengah
Kebangsaan Agama (SMKA), Kelas Aliran Agama (KAA) dan Sekolah
Berasrama Penuh (SBP) mulai tahun 1991.
Pada peringkat awal, ia masih menggunakan nama mata pelajaran Bahasa
Arab. Walau bagaimanapun, mulai 12 Jun 1991, Jawatankuasa Kurikulum
Pusat (JKP) memutuskan supaya nama Bahasa Arab diubah kepada Bahasa
Arab Komunikasi (BAK). Selain itu, JKP juga meluluskan satu mata pelajaran
baru iaitu Bahasa Arab Tinggi (BAT) dan ia telah dilaksanakan
mulai 1992. Ini bermaksud BAK dan BAT mempunyai sukatan pelajaran dan
huraiannya yang berbeza di samping buku teks dan format peperiksaan yang
juga berlainan.
Pelaksanaan Bahasa Arab sebagai salah satu mata pelajaran di sekolah
dinyatakan dalam Peraturan-Peraturan Pendidikan iaitu: (a) Bahasa Arab
Komunikasi sebagai Mata Pelajaran Tambahan; dan (b) BAT sebagai mata
pelajaran elektif. Peruntukan waktu pembelajaran seminggu bagi mata
pelajaran Bahasa Arab Komunikasi ialah enam waktu dengan setiap waktu
selama 40 minit dan bagi mata pelajaran BAT ialah empat waktu dengan
setiap waktu selama 40 minit.
Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) Bahasa Arab
Komunikasi dan BAT sedia ada telah disemak semula dan dilaksanakan
pada tahun 2003. Penyemakan ini dibuat berdasarkan kepada arahan
Menteri Pendidikan dan saranan Ketua Pengarah Pendidikan pada tahun
1999 supaya penyemakan semula kurikulum mengambil kira aspek-aspek
berikut iaitu:
a) Keberatan kandungan kurikulum;
b) Keseimbangan antara akademik dan bukan akademik;
c) Keperluan peperiksaan yang setara dengan kurikulum dan tidak terlalu
ideologikal;
d) Penekanan kepada kreativiti, nilai estetika, sains dan teknologi.
Penyemakan ini secara umum adalah berbentuk penyesuaian dan bukannya
rombakan kurikulum.
Hasilnya, Sukatan Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Edisi Penyemakan
dan Sukatan Pelajaran BAT Edisi Penyemakan telah diterima dalam
Mesyuarat JKP Bilangan 2/2000.
Secara dasarnya Kementerian Pendidikan Malaysia memperkenalkan mata
pelajaran BAT pada tahun 1992 kepada pelajar yang berkebolehan di
peringkat menengah atas dengan objektif agar mereka mampu menguasai
kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Apabila Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) dilaksanakan
sepenuhnya pada tahun 1993, mata pelajaran Pengetahuan Agama Islam
Tinggi digantikan dengan tiga mata pelajaran elektif iaitu Pendidikan Syariah
Islamiah, Pendidikan al-Quran, al-Sunah dan Tasawur Islam.
Walau bagaimanapun, pelajar-pelajar di SMKA digalakkan mengambil mata
pelajaran Pendidikan Syariah Islamiah dan Pendidikan al-Quran dan hadis
sahaja. Sementara itu mata pelajaran Tasawur Islam ditawarkan khusus
kepada pelajar bukan aliran agama dan yang bukan beragama Islam. Mata
pelajaran Bahasa Arab dipecahkan kepada mata pelajaran Bahasa Arab
Komunikasi dan mata pelajaran BAT. Struktur ini masih diguna pakai
sehingga ke hari ini.
Kementerian menetapkan dua objektif utama bagi mata pelajaran BAT iaitu
objektif am dan objektif khas. Objektif am adalah melahirkan rasa bangga
terhadap bahasa Arab sebagai bahasa al-Quran, bahasa ilmu dan alat
memperoleh maklumat dan kemahiran dengan memahami nas rujukan Islam
dalam bahasa Arab dan menggunakannya secara meluas.
Objektif khas adalah: (a) mendengar ayat al-Quran dan al-hadis, (b)
mendengar petikan-petikan bahasa Arab (c) membiasakan penggunaan
bahasa Arab dalam pertuturan, pembacaan dan penulisan dalam berbagai
bidang, (d) menguasai tatabahasa Arab dan mahir menggunakannya, (e)
mampu menghayati kesusasteraan Arab, membuat kritikan yang baik dan
menyelami keindahan bahasa al-Quran, (f) berkeupayaan meniru gaya
bahasa Arab yang indah dalam pertuturan dan penulisan, (g) berkemahiran
menggunakan gaya bahasa al-Quran dan hadis, (h) membekalkan pelajar
dengan perbendaharaan sastera Arab yang meliputi teks berbentuk umum
dan syair dan (i) berkebolehan menggunakan kamus dan buku rujukan Arab
dalam berbagai bidang.
Peperiksaan mata pelajaran BAT di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
mula diperkenalkan pada tahun 1993. Jumlah calon yang mengambil mata
pelajaran dalam peperiksaan SPM pada tahun 1993 ialah seramai 1,131
orang. Bilangan tersebut meningkat kepada 1,281 orang pada tahun 1994.
Secara umumnya proses pembelajaran BAT yang diajar di tingkatan empat
dan tingkatan lima sejak diperkenalkan pada tahun 1992 hingga kini berjalan
lancar di semua SMKA.
Walau bagaimanapun, usaha untuk meningkatkan mutu pembelajaran
khususnya yang berkaitan dengan pemahaman perbendaharaan kata
bahasa Arab di kalangan pelajar perlu dilakukan segera.
(Source : Utusan Malaysia) |
No comments:
Post a Comment