KENALI BAHASA AL-QURAN
SIRI 24
Pakar-pakar pendidikan bahasa telah menggariskan beberapa asas penting
dalam pembelajaran perbendaharaan kata baru bahasa asing. Kita telah
membicarakannya pada minggu lepas.
Pada minggu ini kita lihat pula apakah pandangan beberapa orang pakar
dalam bidang pendidikan bahasa Arab. Secara umumnya pakar pendidikan
bahasa Arab telah meletakkan beberapa asas penting dalam pembelajaran
perbendaharaan kata bahasa Arab sebagai bahasa asing.
Al-Sini meletakkan lima perkara penting dalam pembelajaran
perbendaharaan kata yang perlu diberi perhatian iaitu:
a. Makna-makna lain bagi sesuatu perkataan;
b. Ruang lingkup makna sesuatu perkataan;
c. Memastikan sama ada sesuatu perkataan itu untuk difahami atau
digunakan;
d. Tahap kesukaran sesuatu perkataan;
e. Kata akar bagi sesuatu perkataan.
Seterusnya Taemah Ahmad Rushdi membincangkan secara panjang lebar
tentang betapa pentingnya kajian tentang pembelajaran perbendaharaan
kata bahasa Arab dijalankan. Beliau menyarankan agar penulisan buku teks
bahasa Arab perlu memberi perhatian sewajarnya terhadap penggunaan
perkataan dalam buku teks tersebut.
Sehubungan itu beliau menggariskan enam asas penting dalam penulisan
buku teks bahasa Arab iaitu:
a. Bilangan perbendaharaan kata secara umum yang sesuai;
b. Bilangan perbendaharaan kata baru bagi setiap pelajaran yang konsisten;
c. Persembahan ruangan perbendaharaan kata baru yang menarik dan
sesuai;
d. Mengadakan latih tubi bagi setiap perbendaharaan kata baru; dan
e. Mengadakan ruang khusus bagi perbendaharaan kata seerti dan
berlawanan.
Beliau juga mengklasifikasikan perbendaharaan kata kepada tiga jenis iaitu
perbendaharaan kata konkrit dan abstrak; perbendaharaan kata aktif dan
pasif; perbendaharaan kata mengikut konteks; dan perbendaharaan kata
mengikut penggunaan.
Dalam hal ini, seorang pakar bahasa Arab tempatan, Abd. Rahman Chik
telah membuat kajian khusus berkaitan pembelajaran perbendaharaan kata
berdasarkan keutamaan. Beliau telah menggariskan dua kriteria penting
dalam pemilihan perbendaharaan kata bahasa Arab iaitu:
a. Kriteria bahasa;
b. Kriteria bukan bahasa.
Bagi kriteria bahasa, beliau membahagikan kepada dua iaitu:
* Sejauh mana luasnya penggunaan sesuatu perbendaharaan kata.
* Sejauh mana sesuatu perbendaharaan kata itu dapat diklasifikasikan
kepada jenis-jenisnya.
Bagi kriteria bukan bahasa, beliau membahagikan kepada empat iaitu:
a. Sejauh mana sesuatu perbendaharaan kata itu dapat digunakan apabila
kita memerlukan;
b. Sejauh mana sesuatu perbendaharaan kata itu dapat diterima pakai dalam
proses pembelajaran;
c. Sejauh mana sesuatu perbendaharaan kata itu dapat diterima pakai dalam
proses pembelajaran; dan
d. Sejauh mana kepentingan sesuatu perbendaharaan kata itu dalam
kehidupan.
Sehubungan itu Al-Sini dan rakan-rakannya menyenaraikan sembilan teknik
umum dalam pembelajaran bahasa Arab sebagai bahasa asing bagi guru-
guru bahasa Arab untuk dilaksanakan dalam proses pembelajaran.
Sembilan teknik tersebut adalah:
a. Penerangan tentang perbendaharaan kata dibuat berdasarkan maknanya
dalam struktur ayat;
b. Menerangkan kata akar sesuatu perkataan;
c. Lakonan yang berkesan dapat menerangkan makna sesuatu perkataan;
d. Isyarat terhadap sesuatu benda atau menyentuhnya;
e. Penggunaan gambar atau lukisan yang membawa maksud kepada
sesuatu perkataan.
f. Penggunaan urutan yang mudah difahami seperti angka;
g. Memberi definisi tentang sesuatu perkataan;
h. Menyebut perkataan seerti atau berlawanan; dan
i. Menterjemahkan sesuatu perkataan dalam bahasa asing ke dalam bahasa
ibunda.
Dalam konteks pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Arab sebagai
bahasa asing, pelajar adalah bebas untuk memilih sebarang teknik yang
difikirkan sesuai.
Walau bagaimanapun, para pelajar adalah disarankan menggunakan
kelapan-lapan teknik di atas mengikut kesesuaian dan teknik
menterjemahkan perkataan ke dalam bahasa ibunda adalah pilihan terakhir
setelah kelapan-lapan teknik tersebut tidak berkesan.
(Source : Utusan Malaysia) |
No comments:
Post a Comment