HANYA ada satu bahasa di dunia ini yang apabila anda mengucapkan satu
huruf daripada 28 hurufnya akan mendapat pahala dan dicucuri rahmat.
Hanya ada satu bahasa di dunia ini jika Allah mahu menghapuskan semua
bahasa pasti ia akan terselamat. Hanya ada satu bahasa di dunia ini yang
wajib digunakan setiap hari oleh setiap manusia Muslim tidak kira suku,
bangsa dan latar belakang.
Bahasa yang dimaksudkan ialah bahasa Arab. Anda menyebut huruf alif,
lam dan mim ketika membaca al-Quran al-Karim akan mendapat 10 kebaikan
bagi setiap satu huruf seperti disabdakan Nabi Muhammad SAW bahawa
al-Quran diturunkan sebagai kitab peringatan dan akan sentiasa dipelihara
oleh Allah Yang Maha Kuasa seperti ditegaskan dalam ayatnya yang
bermaksud: "Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan al-Quran, dan
sesungguhnya Kami benar-benar memeliharanya." - (Surah al-Hijr: 9) Dan
setiap Muslim diwajibkan sembahyang lima waktu sehari semalam manakala
dalam setiap sembahyangnya dia diwajibkan melafazkan perkataan khusus
dalam bahasa Arab termasuk Surah al-Fatihah.
Al-Quran adalah `Kalam Allah yang penuh mukjizat diturunkan kepada
Rasulullah SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril ditulis dalam mushaf,
diturunkan secara beransuransur, pembacaannya adalah ibadat, bermula
dengan surah al-Fatihah dan diakhiri dengan surah al-Nas'.
Al-Quran dapat digambarkan sebagai sebuah bahasa yang bersifat rabbani.
Banyak sekali perkataan yang digunakan oleh Allah SWT bagi menjelaskan
bahawa al-Quran adalah sebuah bahasa. Malah, perkataan `al- Quran' itu
sendiri yang bermakna `bacaan' disifatkan sebagai bahasa kerana sesuatu
yang menjadi bahan bacaan pasti mempunyai sistem bahasa agar dapat
difahami oleh pembacanya. Begitu juga halnya dengan perkataan lain
seperti al-Kitab, al-Furqan dan al- Zikr.
Al-Kitab bererti buku, al-Furqan bermakna perbezaan antara hak dengan
yang batil sementara al-Zikr bermaksud peringatan. Daripada ketiga-tiga
sinonim itu, nyata sekali bahawa keupayaan dan kekuatan al-Quran
direalisasikan oleh satu sistem bahasa yang mantap, saintifik lagi
rasional.
Pada satu ketika dulu apabila umat Islam menjadi pelopor tamadun dunia,
kemajuan sains, teknologi dan seni ketika itu menggunakan bahasa Arab.
Perkara ini tidaklah menghairankan keranaumat Islam ketika itu memahami
sebenar-benar kefahaman ayat al- Quran yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami
menurunkannya berupa al-Quran dengan berbahasa Arab agar kamu berfikir".
- (Surah Yusuf: 2)
Tamadun Islam memberikan sumbangan yang sangat besar bagi tamadun
Barat, namun masih banyak yang mengabaikan kenyataan itu. Sejumlah
kurator seni mengungkapkan hal itu dalam pameran bertajuk 1001
Inventions: Discover The Muslim Heritage Of Our World pada Mac 2006 yang
diselenggarakan atas kerjasama British Home Office dan Kementerian
Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
Pameran ini menampilkan wajah tamadun Islam dan sumbangannya bagi ilmu
pengetahuan, teknologi dan seni pada masa abad kegelapan dalam sejarah
Eropah. Pelbagai inovasi dari tamadun Islam, bermula dari kios dan catur
hingga kincir angin dan ilmu memecahkan sandi rahsia yang mana semua ilmu
itu sangat popular dan cenderung dianggap sebagai hasil tamadun Barat,
padahal asalnya ditemukan oleh ilmuwan dan cendikiawan Muslim.
Berdasarkan lebih daripada 3,000 kajian kalangan akademik, pameran
nasional ini menyajikan inovasi Islam dalam kurun waktu 10 dekad `sejarah
yang hilang' antara abad ke-6 hingga ke-16 mulai dari China hingga
selatan Sepanyol. Projek pameran tamadun Islam ini diawali di Muzium Ilmu
Pengetahuan dan Industri Manchester dan disebarkan ke sebilangan besar
kota di Britain.
Prof Salim al-Hassani, yang selama lima tahun mengetuai projek kajian
penyusunan dan pengesahan untuk penyelenggaraan pameran berkenaan
menyatakan, "Jika anda bertanya pada orang kebanyakan mengenai dari mana
cerminmata atau kamera atau pen berasal, hanya sebahagian kecil yang
menjawab dari umat Islam." Beliau yang menguasai ilmu teknik mekanik,
memanfaatkan manuskrip yang berasal dari abad ke-13 untuk membuat
rekonstruksi pompa air dan mesin pengangkut jentera berat yang canggih.
"Teknologi di sebalik ilmu mekanik ini sangat luar biasa canggih untuk
masa itu dan akhirnya melahirkan mesin yang sampai saat ini masih
digunakan oleh kereta," katanya.
Tema utama daripada pameran inovasi tamadun Islam itu bertujuan untuk
memberitahu kepada orang ramai bahawa pelbagai ilmu dan budaya antara
tamadun dan pengaruh Islam ditinggalkannya sampai zaman moden ini. Pihak
penyelenggara pameran, Foundation for Science, Technology and
Civilisation yang berpangkalan di Manchester berharap pameran berkenaan
mampu mendorong adanya audit terhadap kurikulum nasional untuk memastikan
bahawa kurikulum itu mengakui prestasi yang dihasilkan tamadun Islam
serta meningkatkan pengetahuan yang luas mengenai perpindahan tamadun
dari abad ke abad.
Dalam pameran berkenaan, Prof Mark Halstead, seorang pensyarah
pendidikan moral di Plymouth University menyatakan perlu adanya latihan
yang lebih baik bagi guru untuk mengajar kurikulum pelajaran mengenai
sumbangan tamadun Islam. "Islam perlu diberi tempat yang sama dengan
sejarah kelompok lainnya seperti sejarah Romawi dan Yunani kuno. Ketika
Eropah hidup dalam abad kegelapan, tamadun Islam berkembang pesat dan
kemajuan pada tempoh ini lebih relevan dengan perkembangan dunia moden
sekarang ini dibandingkan dengan pada masa Mesir Kuno dan Aztek," katanya.
Kemajuan tamadun Islam ketika itu boleh dicapai oleh umat Islam kerana
umat Islam belum meninggalkan bahasa rabbani mereka. Mereka masih
mencintai bahasa al-Quran. Mereka masih menghormati bahasa al- Quran. Dan
mereka masih bangga dan berbesar hati dengan bahasa al-Quran mereka.
Dalam pendahuluan kertas kerja bertajuk `Bahasa dari Perspektif
al-Quran' oleh Mustafa Daud dan Munif Zarirrudin Fikri Nordin, kedua-dua
penulis menyatakan: "Bahasa adalah wahana tamadun. Dalam konteks tamadun
Islam, wahana terawal yang mengungkapkan segala aspek ketamadunannya
ialah bahasa Arab atas sifatnya sebagai bahasa al-Quran. Pemilihan bahasa
Arab sebagai bahasa kitab suci yang terakhir memperlihatkan kekuatan dan
keupayaannya sebagai bahasa agama yang saintifik, rasional, dan bersifat
ilmu pengetahuan (Syed Naquib 1972: 37). Pemilihan bahasa Arab perlu juga
dianggap sebagai simbol kelahiran serta kemantapan bahasa lain yang turut
menyumbangkan peranan yang besar dan penting ke arah pembinaan dan
perkembangan tamadun Islam di seluruh pelosok dunia termasuk bahasa
Melayu di Nusantara.
Ibnu Khaldun (1331-1406M) menerusi karya agungnya Muqaddimah Ibni
Khaldun meletakkan syarat bahawa kekuatan tamadun Islam hanya akan dapat
disaksikan apabila penggunaan bahasa dijadikan sebagai `syiar agama'
(t.t.: 420) dan dalam konteks ini, bahasa yang dimaksudkan beliau ialah
bahasa Arab. Kekuatan bahasa itu sekali gus menjadi kekuatan kepada aspek
lain yang akhirnya menghasilkan pula kekuatan kepada tamadun itu sendiri.
Itulah yang berlaku kepada tamadun Islam."
Bahasa Arab sebagai bahasa rabbani mempunyai nilai ibadah di dalamnya
yang tidak dijumpai dalam bahasa lain. Sedangkan ibadah seperti dikatakan
almarhum Fathi Yakan, di dalam Islam adalah kemuncak bagi sifat kepatuhan
dan kerendahan kepada Allah dan ia juga adalah kemuncak betapa ia merasai
keagungan Tuhan yang disembah. Ia menjadi anak tangga pertatehan di
antara si hamba dengan Tuhannya. Ibadah ini juga memberi kesan yang
mendalam di dalam perhubungan manusia dengan makhluk lainnya.
Begitu juga dengan ibadah dalam rukun Islam seperti sembahyang, puasa,
zakat dan haji serta amalan lainnya yang dilaksanakan untuk mendapat
keredaan Ilahi dan dalam mengamalkan syariat-Nya termasuk dalam
pengertian ibadah.
Bertitik tolak daripada pengertian inilah Islam menetapkan supaya
seluruh hidup manusia dipelihara agar menjadi ibadah dan taat kepada
Allah SWT seperti yang dinyatakan oleh Allah maksudnya: "Dan (ingatlah)
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah
dan beribadat kepada-Ku. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang
rezeki pemberian dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka
memberi makan kepada-Ku. Sesungguhnya Allah Dialah saja Yang Memberi
rezeki (kepada sekalian makhluk-Nya, dan Dialah saja) Yang Mempunyai
Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaan-Nya."
- (Surah al-Zariyat: 56-58)
Bahasa sebagai satu sistem komunikasi manusia yang terdiri daripada
bunyi berstruktur (atau yang bertulis) kepada unit yang lebih besar
seperti morfem, perkataan, ayat yang dihasilkan oleh organ pertuturan
untuk membolehkan manusia berinteraksi antara satu sama lain.
Menurut Syed Naquib dalam Islam, Sejarah dan Kebudayaan Melayu,
al-Quran telah menerapkan satu sistem nilai atau aksiologi bahasa yang
tidak terdapat dalam bahasa lain. Sebelum al-Quran diturunkan, bahasa
Arab Jahiliah adalah bahasa yang lebih suci dan bebas daripada pengaruh
estetik dan istilah metos, metafizik dan falsafah agama yang tentu
mengelirukan berbanding dengan bahasa Yunani-Romawi Kuno, bahasa
Iran-Farsi Kuno, dan bahasa yang digunakan orang di Timur Tengah zaman
itu dalam rumpun Semitiknya. Inilah satu sebab mengapa bahasa Arab
dipilih sebagai bahasa al- Quran. Pemilihan ini dijelaskan juga oleh
AllahSWTdalam ayat yang bermaksud: "Dan jika Kami jadikan al-Quran itu
suatu bacaan dalam bahasa selain bahasa Arab tentulah mereka mengatakan:
`Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?' Apakah (patut al-Quran) dalam
bahasa asing sedang (rasul adalah orang) Arab? Katakanlah: `Al-Quran itu
adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman'." (Surah
Fussilat: 44) Wallahu a'lam.
(END) Source : Berita Minggu
|
No comments:
Post a Comment