AGAMA
Soal Jawab
Bersama Kamil Majid
SOALAN: Permasalahan saya di sini ialah bolehkah seseorang bersolat
tetapi bacaannya di dalam bahasa Melayu (melalui lidah, bukan bacaan di
dalam hati). Saya kategorikan soalan saya ini kepada beberapa peringkat
a) Seseorang bersolat fardu, bacaan wajib seperti fatihah dan lainnya seperti
biasa namun apabila ada sesuatu doa peribadi, dia membacanya dalam
bahasa Melayu. Contohnya beliau solat zohor (bersendirian ataupun
makmum), namun bila sujud kedua rakaat terakhir dipanjangkannya untuk
berdoa. Contohnya, Ya Allah berikanlah daku kejayaan di dalam
peperiksaan SPM dengan mendapat 10A1. Apakah hukumnya? Batal solat?
Makruh? Adakah pada pendapat ustaz, Tuhan tak akan mahu atau tak
akan membenarkan doa dalam bahasa Melayu di dalam solat?
b) Soalan sama seperti (a),bezanya beliau solat sunat.
c) Beliau solat sunat, dan bacaan tasbih dibaca dalam bahasa Melayu.
Contohnya " Maha Suci Engkau Ya Allah, Tuhan Yang Maha Tinggi". Ini
dilakukan oleh beliau untuk mendapat lebih kesan dan fokus di dalam solat.
2) Bolehkah kita membincangkan tentang kewajaran doa atau bacaan solat
di dalam bahasa Melayu. Ini kerana saya berpendapat jika kita membaca
doa atau bacaan di dalam bahasa Melayu, secara logiknya hubungan kita
dengan Tuhan akan menjadi lebih berkesan.
Ini kerana kita sedia maklum yang kita dilahirkan dalam masyarakat Melayu,
tentunya bukan majoriti mempunyai masa untuk mendalami bahasa Arab
dengan mahir, sementelahan pula bidang kerja yang berlainan dan ramai
yang tidak berkebolehan untuk menguasai bahasa.
Atau adakah kita boleh memaksa semua orang untuk mahir bahasa Arab?
Saya perhatikan bahasa Inggeris yang digunakan setiap hari pun ramai yang
tidak mahir.
Kita juga sedar bahawa al-Quran berbahasa Arab kerana ianya diturunkan
kepada Nabi yang berbangsa Arab. Sudah tentu Allah boleh menurunkan al-
Quran dalam bahasa lain, namun sudah tentu ini akan menyukarkan bangsa
Arab untuk menerima hidayah.
Persoalan ini saya lihat berkait dengan masalah umat Melayu, ataupun
bangsa-bangsa lain di dunia ini. Ini kerana mukjizat al-Quran adalah mukjizat
ma'nawiyah, jadi sebarang bacaan yang tidak difahami sudah tentu
tidak memberi kesan kepada pembacanya.
Sewaktu membacanya di dalam solat, walaupun seseorang itu faham
maknanya, namun disebabkan beliau tidak bertutur bahasa Arab,seseorang
itu tidak dapat fokus dengan baik dan tidak dapat menghayati solat dengan
baik.
Contohnya, seseorang yang kurang mahir berbahasa Arab membaca "
Subhana Rabbi al Azim" , jika beliau membaca " Maha Suci Engkau Ya
Allah,Tuhan Yang Maha Agung" di dalam solat, seseorang itu akan lebih
fokus. Ini kerana bukan Arab tidak dapat menghayati makna "Subhana"
dengan mendalam. Di dalam bahasa Melayu, ianya dapat dihayati dengan
jelas.
Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri. Apabila tasbih dibaca dalam
bahasa Melayu, kita akan lebih focus.
Bila kesemuanya dalam bahasa Arab, kita ada kecenderungan untuk
melupakan solat kita dan teringat hal-hal dunia.
Jawapan yang terperinci daripada Ustaz amat diharapkan supaya umat
Islam dapat meningkat maju melalui penghayatan solat yang lebih baik.
Jika boleh, ustaz dapat memberikan juga hujah-hujah akal yang logik selain
dalil-dalil al-Quran dan sunnah.
Sekian, terima kasih, semoga usaha ustaz menjawab persoalan saya ini
diberi ganjran oleh Allah Subhanahu Wa Taala.
Ahmad, Taman Universiti, UKM Bangi
JAWAPAN: Terima kasih atas sikap kritikal saudara dan mungkin ramai lagi
yang berfikiran seperti ini. Cuma, mereka segan untuk bertanya.
Pertamanya, saya ingin menjawab tentang doa secara umum dan doa dalam
sembahyang secara khusus. Secara umum, doa adalah kekuatan yang
mendorong. Justeru itu ia mestilah difahami. Doa juga boleh dianggap
perisai pertahanan daripada rasa kekecewaan. Tetapi sayangnya, ramai
yang berdoa tidak faham apa yang mereka doakan. Jadi berdoalah banyak-
banyak dengan memahami akan maksudnya.
Berdoa secara umum dapat menyalakan semangat. Ketika kita lemah, kita
berdoa memohon kepada Tuhan semoga kita dapat bangkit kembali.
Ketika berdoa, manusia menceritakan kelemahan dirinya. Kita mengakui
akan hukum sebab-musababnya. Kelebihan doa adalah hubungan terus
dengan Allah tanpa ada orang tengah. Hubungan inilah merupakan
hubungan secara langsung yang membolehkan kita mencurahkan apa
sahaja perasaan bagi membuang segala keserabutan di dalam diri.
Doa yang benar-benar difahami akan merubah hidup seseorang menjadi
lebih kuat berazam, lebih cergas dan lebih jujur.
Jadi doa bukan sekadar kata-kata, tetapi interaksi yang boleh merawat diri
kerana ia lebih merupakan gambaran perasaan dan jiwa.
Lalu berdoalah dengan apa bahasa pun yang kita fahami kerana Allah
memahami akan segala bahasa.
Khusus
Namun doa secara khusus dalam sembahyang merupakan syiar dan syariat
yang ditentukan. Nabi mengajar agar umatnya bersembahyang seperti
baginda bersembahyang. Sembahyang nabi menggunakan bahasa Arab
baku. Orang Arab pun tidak boleh bersembahyang dengan bahasa Arab
pasar. Itulah keunikan sembahyang sebagai satu uniform yang sama untuk
semua manusia.
Apa perlunya uniform di sekolah dan di sesetengah kilang industri? Ada
hikmah dan sebabnya. Barangkali kerana itulah dalam Islam sudah
menetapkan segala perkara asas. Rukun Iman hanya enam dan Rukun
Islam hanya ada lima Malah rukun sembahyang pun tidak boleh ditokok
tambah. Begitulah jua bacaan dalam sembahyang menggunakan media
berbahasa Arab. Adapun di luar sembahyang, ikutlah bahasa yang anda
lebih fahami.
Pada pendapat saya, jika dibenarkan sembahyang termasuk doa dalam
sembahyang dengan bahasa selain daripada Arab, ia akan menjadi tidak
sekata. Perkataan Tuhan apakah terjemahan daripada Rabb, ilah atau lain-
lain. Justeru itu ia seperti sebuah borang yang sudah diformatkan agar ia
selaras.
Jadi mahu tak mahu, kita diseru belajar bahasa Arab. Malah Imam Shafi'i
pernah mengatakan wajib belajar bahasa Arab sekadar untuk faham bacaan
dalam sembahyang. Sampai bila kita akan terus berdoa tanpa faham?
Wallahualam.
(Source : Utusan Malaysia)
|
No comments:
Post a Comment