PENGAJARAN bahasa Arab di Malaysia, seperti pengajaran bahasa lain
mengalami perubahan dari semasa ke semasa mengikut peredaran dan
perubahan zaman. Namun, perubahan paling ketara dapat dilihat dengan
jelas apabila kita membandingkan antara pengajarannya sebelum dan selepas
kemerdekaan.
Revolusi pengajaran bahasa Arab yang berlaku selepas kemerdekaan
menjadi titik tolak kepada kecemerlangannya pada hari ini. Ia mungkin
berlaku kerana bahasa Arab yang mempunyai kaitan rapat dengan agama Islam
tidak mendapat tempat istimewa ketika dijajah bangsa bukan Islam.
Sedangkan, selepas mencapai kemerdekaan, tampuk pemerintahan negara
dipegang bangsa Melayu sendiri yang rata-ratanya beragama Islam. Secara
tidak langsung, rasa tanggungjawab terhadap agama memungkinkan pengajaran
bahasa Arab berkembang dengan lebih pesat di bumi Malaysia.
Walaupun begitu, bahasa Arab dalam konteks Malaysia pada asasnya
bukanlah bahasa pertuturan utama rakyatnya. Hal ini kerana, bangsa Arab
bukan penduduk asal negara kita. Keadaan ini sama dengan bahasa Inggeris
iaitu penutur jati bahasa itu bukanlah penduduk asal Malaysia.
Namun, kita semua sedia maklum mengapa bahasa Inggeris begitu mendapat
tempat dalam masyarakat kita pada hari ini sehingga diiktiraf sebagai
bahasa kedua selepas bahasa Melayu.
Kemerdekaan yang kita kecapi 50 tahun lalu membawa perubahan besar
dalam sistem pengajaran subjek pendidikan Islam termasuk bahasa Arab.
Kesan kemerdekaan itu, kita bebas menentukan sistem pendidikan mengikut
acuan kita sendiri.
Bukti paling mudah dijelaskan ialah bagaimana dapat dilihat sistem
pengajian pondok yang berlangsung begitu lama ketika penjajahan hanya
mengalami sedikit perubahan serta lambat pula. Sebaliknya perubahan ke
arah kebaikan lebih pesat berlaku selepas negara mencapai kemerdekaan
terutama dari segi sistem dan kemudahan.
Sebelum kemerdekaan, walaupun masyarakat Melayu diberi kebebasan
penjajah iaitu British untuk mempelajari agama Islam dan bahasa Arab,
tetapi bekas pelajar aliran ini tidak pernah diberi tempat dan peluang
untuk mendapat pekerjaan yang baik khususnya dalam bidang pentadbiran
atau politik.
Mereka sekadar boleh menjadi imam atau ustaz yang biasanya berkhidmat
secara ikhlas tanpa mendapat sebarang bayaran tetap. Ini berbeza dengan
aliran Inggeris yang sentiasa mempunyai masa depan lebih cerah dari segi
peluang pekerjaan.
Selepas mencapai kemerdekaan dan tampuk kepemimpinan negara sebahagian
besarnya dikuasai pemimpin negara beragama Islam, banyak perkembangan
positif berlaku khususnya bagi merapatkan jurang antara keluaran aliran
Inggeris dan agama.
Begitu pun, perubahan ini tidak berlaku serta-merta sebaik saja negara
mencapai kemerdekaan, sebaliknya ia berlaku beransur-ansur, tetapi
konsisten. Buktinya kita dapat lihat bagaimana pelbagai program dan
pendekatan dilaksanakan bagi merealisasikan hasrat itu seperti memberi
pembiayaan penuh kepada sekolah agama, biasiswa, pengintegrasian antara
aliran agama dan sains, pemantapan silibus, penambahan beberapa jawatan
dalam jabatan kerajaan untuk lepasan aliran Arab dan sebagainya.
Contoh paling jelas dalam hal ini ialah pelaksanaan program J-Qaf
diumumkan Perdana Menteri pada 2003 dan mula dilaksanakan pada 2004.
Dari segi sistem pengajaran adalah jelas pengajaran bahasa Arab
sentiasa seiring dengan pengajian Islam terutama sebelum kemerdekaan.
Kita semua begitu yakin bahawa faktor utama menyebabkan masyarakat Melayu
pada masa dulu mempelajari bahasa Arab kerana ia bahasa al-Quran dan
Hadis dan juga bahasa sumber rujukan ajaran Islam.
Sesetengah ahli sejarah menyatakan masyarakat Melayu sudah menggunakan
bahasa Arab dalam urusan perdagangan sebelum kedatangan Islam lagi.
Pengajaran bahasa Arab sejak kedatangan Islam lagi memang tidak dapat
dipisahkan daripada pengajaran ilmu agama. Pengajaran ilmu ini dari dulu
lagi hanya berlangsung di rumah ulama atau maulana, surau dan madrasah.
Apabila Sultan sendiri memeluk agama Islam, maka pengajarannya pula
banyak berlangsung di Istana serta mendapat kemudahan secukupnya dari
pihak istana. Guru dan alim ulama dijemput ke Istana untuk mengajar
subjek tertentu kepada pihak Sultan dan pihak Istana. Sementara itu,
pengajaran di surau terus berlangsung dengan aktif. Namun pada ketika
itu, pengajaran bahasa Arab ini tidak begitu sistematik seperti pada hari
ini.
Bermula dengan pengajarannya begitu aktif berlangsung di surau,
madrasah, Istana dan rumah ulama, ia terus berkembang sehingga
tertubuhnya sekolah pondok. Bermula daripada pengajarannya yang tidak
sistematik, pengajarannya di sekolah pondok semakin teratur.
Jika pada awal kedatangan Islam ke Tanah Melayu tidak ada silibus
khusus bagi subjek yang diajar, sistem sekolah pondok dimajukan dari
aspek ini.
Ketika negara menghampiri kemerdekaan, institusi sekolah pondok berada
di kemuncaknya apabila sistem pengajian bahasa Arab dan agama Islam
semakin mantap dan sistematik. Dari segi silibus, biasanya diambil terus
dari beberapa universiti tersohor di Asia Barat terutama Universiti
al-Azhar, Mesir.
Bagaimanapun, sistem pengajian pada ketika ini lazimnya milik
persendirian yang terdiri daripada orang alim atau ulama setempat. Mereka
biasanya mengasaskan sekolah ini secara sukarela dan ikhlas untuk
menyebarkan ilmu.
Oleh itu, tidak wujud keseragaman antara satu sekolah pondok dengan
sekolah pondok yang lain dari pelbagai aspek seperti silibus, sistem
pengajian, kemudahan dan pasaran pekerjaan. Silibus yang dihasilkan
sekolah pondok itu hanya untuk kegunaan sekolah itu saja yang umumnya
bertujuan melayakkan pelajarnya menyambung pengajian di universiti di
Asia Barat ke peringkat lebih tinggi.
Penubuhan Kolej Islam Malaya pada 1955 iaitu dua tahun sebelum
kemerdekaan menjadi pemangkin kepada kecemerlangan pengajian Islam dan
bahasa Arab pada peringkat tinggi selepas kemerdekaan.
Selepas kemerdekaan terutama pada tahun 70-an satu revolusi besar
berlaku dalam sistem pengajian Islam dan bahasa Arab apabila Kerajaan
Pusat dan negeri mula memberi perhatian khusus kepada institusi ini.
Buat pertama kalinya, Kementerian Pelajaran memperkenalkan subjek
bahasa Arab secara rasmi pada 1977 dengan Sekolah Menengah Kebangsaan
Agama (SMKA) dan Kolej Islam Sultan Alam Shah sebagai induknya.
Dari tahun ke tahun, bilangan SMKA ini semakin bertambah sama ada
melalui pembinaan baru beberapa buah sekolah atau pengambilalihan
daripada Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) dan Sekolah Menengah Agama
Rakyat (SMAR).
Selepas sekolah ini diletakkan bawah Kementerian Pelajaran, perubahan
jelas juga dapat dilihat dari segi matlamat pengajaran, paradigma dan
tanggapan terhadap pengajarannya. Pengajaran bahasa Arab pada masa dulu
tidak mempunyai matlamat jelas dari segi prospek kerjaya.
Ini berdasarkan bahawa tidak pernah ada rekod menyatakan mengenai
tujuan pengajaran bahasa itu kepada murid. Begitu pun, diyakini bahawa
pengajaran bahasa Arab ketika itu bertujuan membolehkan pelajar membaca
dan memahami al-Quran, Hadis dan kitab Arab.
Sebaliknya, selepas kemerdekaan, selain untuk memahami sumber ilmu
Islam, matlamat yang lebih jelas digaris dan ia mestilah selari dengan
falsafah pendidikan negara dan falsafah pendidikan Islam.
Pengajaran bahasa Arab berkembang lagi selepas kemerdekaan pada
peringkat pengajian tinggi. Beberapa universiti terawal seperti
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Malaya (UM)
menawarkan bidang pengajian Islam dan bahasa Arab.
Sebenarnya pengajaran bahasa Arab pada peringkat tinggi sudah bermula
beberapa tahun sebelum kemerdekaan lagi apabila Kolej Islam Malaya
ditubuhkan pada 1955, tetapi ia bukan pada peringkat universiti.
Oleh itu, penubuhan kolej ini menjadi pemangkin utama dan batu asas
kepada kecemerlangan pengajaran bahasa Arab pada peringkat pengajian
tinggi selepas merdeka.
Keseluruhannya, kemerdekaan memberi kita peluang untuk mencorak
kehidupan kita sendiri dari pelbagai sudut termasuk bidang pendidikan
Islam.
Jika sebelum kemerdekaan kebebasan itu amat terhad, nikmat yang
dikecapi selepas kemerdekaan seharusnya disyukuri dan dihargai dengan
pengisian agenda yang mampu memberi sumbangan kepada perkembangan agama,
kemajuan bangsa dan ketamadunan negara.
Penulis adalah pensyarah Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM
INTI PATI
* Kemerdekaan membawa perubahan besar dalam sistem pengajaran subjek
pendidikan Islam, bahasa Arab.
* Sebelum kemerdekaan, walaupun masyarakat Melayu mempelajari bahasa
Arab, tetapi bekas pelajar aliran ini tidak pernah diberi tempat dan
peluang pekerjaan yang baik.
* Faktor utama masyarakat Melayu pada masa dulu mempelajari bahasa Arab
kerana ia bahasa al-Quran dan Hadis.
* Perubahan pengajaran bahasa Arab tidak berlaku serta-merta sebaik
saja negara mencapai kemerdekaan, sebaliknya ia berlaku beransur-ansur,
tetapi konsisten.
* Penubuhan Kolej Islam Malaya pada 1955 iaitu dua tahun sebelum
kemerdekaan menjadi pemangkin kepada kecemerlangan pengajian Islam dan
bahasa Arab pada peringkat tinggi selepas kemerdekaan.
(END) Source : Berita Harian |
No comments:
Post a Comment