KENALI BAHASA AL-QURAN
SIRI 2
DR. ABD RAZAK ABU CIK
e-mel: arbacmys@netscape.net
TARIKH kedatangan bahasa Arab ke kepulauan Melayu secara umum dan
ke Malaysia secara khusus masih belum dapat dipastikan dengan tepat.
Walau bagaimanapun, oleh kerana bahasa Arab adalah bahasa al-Quran
dan al-Hadis yang menjadi sumber perundangan Islam, tarikh
kedatangannya tidaklah sukar ditentukan jika ia dihubungkaitkan dengan
tarikh kedatangan Islam.
Kedatangan Islam bermakna kedatangan bahasa Arab kerana kedua-duanya
tidak dapat dipisahkan. Bahkan kedua-duanya saling melengkapi antara satu
sama lain. Islam tidak akan dapat disebarkan tanpa bahasa Arab
sebagai perantaraan. Tanpa Islam sebagai isi kandungan, bahasa Arab
berkemungkinan besar tidak membawa apa-apa erti dan tidak akan
berkembang seperti sekarang.
Sebenarnya berbagai teori kedatangan Islam ke alam Melayu telah
dikemukakan dan dibincangkan secara panjang lebar oleh sarjana tempatan
dan sarjana Barat. Perbezaan antara teori tersebut adalah berkaitan dengan
tarikh, daerah dan faktor kedatangannya.
Secara umumnya terdapat tiga teori utama tentang bagaimana cara
kedatangan Islam dan tarikhnya iaitu sama ada melalui pedagang dan
mubaligh Arab atau pedagang India atau pedagang Cina.
Fatimi S.Q. berpendapat kedatangan Islam ke Tanah Melayu adalah secara
berperingkat-peringkat. Hubungan paling awal ini dianggarkan bermula pada
tahun 671 Masihi iaitu pada abad ke-7 Masehi.
Hamka pula menyatakan bahawa ahli sejarah Sir Thomas Arnold
mengandaikan kedatangan Islam ke Tanah Melayu adalah pada abad
pertama Hijrah berdasarkan wujud hubungan perdagangan antara saudagar-
saudagar Arab dengan Kanton dan Ceylon.
Sacad Syukri pada tahun 1971 berpendapat bahawa Islam telah bertapak di
kepulauan Melayu sebelum tahun 1188 yang bersamaan tahun 577 Hijrah.
Ini berikutan penemuan wang siling dalam bentuk tulisan al-Mutawakkil dan
al-Julus Kelantan pada tahun tersebut yang menunjukkan bahawa
pemerintahan Islam telah wujud di bawah kepimpinan al-Mutawakkil.
Menurut Wan Husain Azmi, orang Arab telah mengenali Tanah Melayu sejak
zaman kerajaan Bani Umayyah (dari tahun 661 sehingga tahun 679, iaitu
pada zaman pemerintahan Muawiyyah Abi Sufyan). Kerajaan Bani Umayyah
dikatakan telah merancang untuk menghantar armadanya ke Tanah Melayu
pada tahun 674.
Namun rancangan tersebut terpaksa dibatalkan apabila mengetahui Tanah
Melayu diperintah oleh raja yang adil. Walau bagaimanapun rombongan
perdagangan Arab telah datang ke Tanah Melayu dan membuat hubungan
dengan orang Melayu pada kurun ke-7 iaitu pada 674 kerana sudah
terjalinnya hubungan perniagaan orang Arab dengan orang China dan orang
India. Sehubungan itu terdapat kemungkinan bahawa perkataan 'Melaka'
adalah berasal daripada perkataan Arab iaitu 'Mulq?' atau 'Multaq?' yang
bermakna tempat pertemuan.
Ada ahli sejarah lain pula menyatakan pendapat yang paling berasas iaitu
melalui pedagang Arab secara langsung semenjak kurun pertama hijrah lagi
iaitu sekitar abad ke-7 dan ke-8. Pandangan beliau disokong oleh sarjana
tempatan yang telah menetapkan tarikh kedatangannya pada sekitar abad
ke-7, 8 dan ke-9.
Namun kebanyakan sarjana Barat lebih cenderung melewatkan tarikh
kedatangan tersebut, iaitu pada abad ke-13 berdasarkan catatan Dinasti
Yuan di China dan laporan pengembaraan Marco Polo. Antara sarjana Barat
tersebut ialah D.G. Hall yang mengandaikan kedatangan tersebut adalah
pada abad ke-15.
Dalam konteks Tanah Melayu, seperti halnya dengan peringkat lain alam
Melayu, sarjana tempatan dan sarjana Barat telah memberikan tarikh yang
jauh berbeza.
Menurut Syed Muhammad Naguib al-Attas, tarikh yang tercatat pada batu
bersurat di Kuala Berang, Terengganu, iaitu 4 Rejab 702 Hijrah yang
bersamaan dengan 22 Februari 1303 menjadi bukti kedatangan Islam ke
Tanah Melayu adalah pada abad ke-14 atau lebih awal daripada itu.
Seterusnya Abdul Rahman Abdullah pada 1990 berpendapat Islam sampai
ke Tanah Melayu pada tahun 30 Hijrah iaitu pada zaman Khalifah Uthman
Affan (644-656 Masihi).
Berdasarkan perbincangan di atas, perbezaan pendapat hanyalah berkisar
tentang tarikh, daerah dan faktor kedatangan Islam. Suatu hal yang pasti
ialah kedatangan Islam ke kepulauan Melayu bermakna kedatangan bahasa
Arab ke kepulauan Melayu dan penerimaan Islam oleh orang Melayu
bermakna penerimaan istilah-istilah bahasa Arab telah diterima pakai oleh
orang Melayu.
Masyarakat Melayu ketika itu secara umumnya mudah menerima istilah-
istilah Arab dalam kehidupan seharian mereka. Sehubungan itu kita berasa
yakin untuk menggunakan faktor ini sebagai asas kukuh dalam pembelajaran
bahasa Arab di Malaysia.
Secara teorinya, jika perbendaharaan kata dan istilah Arab mudah diterima,
diguna pakai dan dijadikan sebagai sebahagian daripada bahasa Melayu
sejak berzaman maka sudah tentu masyarakat Melayu sekarang ini mudah
untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab.
Esok: Latihan praktikal bahasa Arab.
(Source : Utusan Malaysia) |
No comments:
Post a Comment